[Referentiecase van Raam]

Referentiecase

van Raam

Vertrouwd door 100+ klanten

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Referentiecase van Raam
[Referentiecase van Raam]

’’We hadden een moderne en frisse marketingwebsite. De look and feel van deze site was niet terug te vinden in onze webshop en configurator. We wilden graag de lay-out en het design van de huidige webshop in lijn met onze marketingwebsite.”

[Referentiecase van Raam]

 

van raam klantcase Solvisoft1

Bron: van Raam

Van Raam is fabrikant van aangepaste fietsen en is gespecialiseerd in het fabriceren van driewielfietsen, de scootmobielfiets, lage instapfietsen, de loophulp, duofietsen, tandems, rolstoelfietsen en transportfietsen.

Het bedrijf, dat al ruim 35 jaar bestaat en inmiddels is uitgegroeid tot een bedrijf met 245 medewerkers en een fabriek in Polen, wil bijdragen aan de integratie van mensen met een beperking in de samenleving. Ze geloven dat als mensen langer mobiel en zelfstandig zijn, ze zich gelukkiger voelen. In 2021 hebben ze zo’n 14.000 fietsen gemaakt die de hele wereld overgaan.
 

Uitdaging

Van Raam liep tegen de uitdaging aan dat hun huidige webshop en configurator niet meer van deze tijd was. Marketing specialist Hjalmar Vollenberg geeft aan dat ze graag een moderniseringsslag wilde maken. ‘’We hadden een moderne en frisse marketingwebsite. De look and feel van deze site was niet terug te vinden in onze webshop en configurator. We wilden graag de lay-out en het design van de huidige webshop in lijn met onze marketingwebsite.’’

Informatie manager Maikel Fraikin voegt daar het volgende aan toe over de configurator: ‘’We verkopen een uniek product. Met de configurator kunnen eindgebruikers hun unieke fiets samenstellen aan de hand van opties, afgestemd op hun beperking en wensen.

van raam klantcase Solvisoft2

Bron: van Raam

 

Je moet hierbij goed weten welke opties allemaal gekozen kunnen worden en welke combinaties er mogelijk zijn. Als klant wil je daar bij geholpen worden. We vonden dat het gebruiksgemak van de configurator veel beter mocht. Daarnaast zagen we aan de cijfers dat meer dan de helft van de klanten de configuratie bekeek via telefoon of tablet. Onze huidige webshop en configurator waren niet geschikt voor mobiele devices, dus deze stap wilde we ook graag maken.’’

’Doormiddel van het unieke framenummer kan er gemakkelijk een materiaallijst opgevraagd worden van de specifieke fiets.

Oplossing

Solvisoft mocht eerder al de ontwikkeling van de huidige webshop en configurator verzorgen. Het was dan ook een logische keuze dat zij de doorontwikkeling voor hun rekening mochten nemen. De huidige configurator is doorontwikkeld met wensen die er bij Van Raam speelde. ‘’Onze configurator wordt gebruikt door twee doelgroepen, de eindgebruiker van de fiets en onze dealers. Eindgebruikers kunnen hun fiets dus helemaal zelf samenstellen en het is nu ook mogelijk deze configuratie op te slaan en later terug te halen, bijvoorbeeld om deze aan te passen of om de fiets bij de dealer te bestellen. Voor de eindgebruiker gaat het eigenlijk om ontdekken, configureren en opslaan’’, zegt Fraikin.

Voor dealers heeft de doorontwikkelde configurator ook voordelen. ‘’Voor de dealer gaat het vooral om configureren en bestellen, al dan niet op basis van een eigen configuratiecode of die van een eindgebuiker. Daarnaast heeft iedere dealer nu ook de mogelijkheid om het unieke framenummer in te vullen en hiermee een complete materiaallijst in beeld te krijgen van die specifieke fiets. Met deze lijst kan de dealer gemakkelijk afzonderlijke onderdelen nabestellen. Tot slot kunnen ze ook alle beschikbare artikelen bestellen in de webshop. Hiermee kunnen we onze dealers ontzorgen’’, zo vertelt Vollenberg.

Vanuit Van Raam was er ook een nadrukkelijke wens om hun ERP-systeem Exact te koppelen via een synchronisatiedatabase. Via de database zorgt Van Raam dat alle data goed staat. ‘’Wij zorgen ervoor dat alle data rondom bijvoorbeeld prijzen, artikelen, validatieregels goed staat. Dit geldt ook voor de afbeeldingen. Deze data wordt dan gesynchroniseerd naar onze webshop. Vervolgens worden in het PIM systeem alle artikelen juist getoond’’, legt Fraikin uit.

van Raam referentiecase Solvisoft3

Bron: van Raam

 

’’We zien met name dat onze aftersales orders toenemen.

Resultaat

De heren kunnen het volgende concluderen: ‘’Het is gelukt om de configurator gebruiksvriendelijker en toegankelijker te maken, ook omdat deze nu goed werkend beschikbaar is op mobiele devices. Daarbij is de look and feel naar onze wens gemoderniseerd. We hebben zeker het idee dat we die resultaten behaald hebben.’’

Het primaire doel van de doorontwikkeling was voor Van Raam niet om de verkoop te boosten, zo zegt Fraikin. ‘’We kunnen natuurlijk zien hoeveel orders er binnen komen. Het aantal fietsorders blijft stabiel, maar we zien dat met name de aftersales orders echt toenemen. Dit was niet ons uiteindelijke doel, wij zijn van mening dat het grootste resultaat zit in het feit dat we nu op een goede manier kunnen uitleggen wat ons product is.’’

‘’We zijn ook heel blij dat we voorgeselecteerde fietsen kunnen aanbieden’’, voegt Vollenberg toe. ‘’We laten hierbij een aantal gangbare modellen zien, soort van adviesmodellen die veel verkocht worden. Hierbij geven we de klant al een fiets waarmee ze kunnen beginnen en vervolgens nog steeds zelf kunnen aanpassen. We denken dat klanten veel beter bij de hand genomen worden.’’

Toekomst

De configurator is voor Van Raam hét hulpmiddel om eindgebruikers te begeleiden bij het samenstellen van hun unieke fiets. Maar volgens Fraikin blijft het daar zeker niet bij. ‘’Bij de doorontwikkeling van onze webshop en webconfigurator zouden we heel graag naar visualisatie gaan. We kunnen nu met de configurator goed aangeven welke opties er te kiezen zijn en wat het kost, maar je kunt niet zien hoe je fiets eruit komt te zien. Als je een unieke fiets koopt en deze fiets moet jouw oplossing zijn om weer te kunnen fietsen, dan is het soms heel belangrijk om te weten hoe hij eruit komt te zien.’’

Deze visualisatie kan niet alleen bij de Nederlandse klanten van toegevoegde waarde zijn, zo legt Vollenberg uit. ‘’In Duitsland hebben we ook al een behoorlijk grote afzetmarkt. We verkopen door heel Europa en er gaan bijvoorbeeld fietsen naar Australië en Amerika. Wij hebben op ons kantoor in Varsseveld en Zuid-Duitsland een experience centre waar mensen langs kunnen komen om ervaring op te doen, maar bij wereldwijd verkopen kunnen we niet iedereen ontvangen. We moeten technologie slim gaan inzetten om die stap naar visualisatie te maken.’’

Download direct gratis onze E-Commerce whitepaper voor maakbedrijven

[Download direct gratis onze E-Commerce whitepaper voor maakbedrijven]

Download