[De maakindustrie: van product naar services]

De maakindustrie: van product naar services

Vertrouwd door 100+ klanten

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
[De maakindustrie: van product naar services]

De maakindustrie stond lang bekend om zijn ouderwetse manier van werken. Veel werd nog via de traditionele wijze gedaan, zoals telefonische bestellingen en veel papierwerk. De laatste jaren is er een omslag richting digitalisering te zien en dit is ook noodzakelijk. Achterblijven is geen optie meer, het klantgedrag is veranderd en klanten hebben andere verwachtingen. Het bieden van 24/7 realtime service is bijna een standaard geworden. Hoe kunt u hier zo goed mogelijk op inspelen?

Webshop

Een webshop lijkt tegenwoordig een essentieel onderdeel in de toekomstbestendigheid van uw bedrijf. Binnen een online klantomgeving, waarin ook een webshop geïntegreerd is, kunnen klanten gemakkelijk bestellingen plaatsen en productinformatie inzien, waar en wanneer zij willen. Echter stopt de dienstverlening en service niet bij enkel en alleen een webshop.

Online klantomgeving

Binnen een online omgeving kunnen klanten gemakkelijk bestellingen plaatsen, hebben zij inzicht in gegevens uit verschillende bronnen én kunnen ze zaken regelen. Denk hierbij aan artikelen bestellen, retourneren, bestelhistorie inzien, herbestellen, favorieten opslaan, facturen inzien, berichten en meldingen versturen en lezen, rapportages genereren en contact opnemen met de klantenservice. Dit alles doet de klant in één online klantomgeving.

Kostenbesparing

De praktijk leert ons dat het gebrek aan één centraal systeem vaak zorgt voor fouten. Hierbij moet gedacht worden aan foutieve bestellingen en hierdoor veel retourzendingen, maar ook interne fouten doordat medewerkers te verkeerde informatie invoeren of gebruiken. productiebedrijven van product naar servicesDeze fouten resulteren in ontevreden klanten én uiteindelijk extra kosten. Wanneer uw ERP-systeem geïntegreerd is in uw webshop, hebben uw klanten, dealers of leveranciers altijd toegang tot realtime data. Dit verkleint de kans op fouten aanzienlijk, omdat er op een gestandaardiseerde en geautomatiseerde manier gewerkt kan worden. Uiteindelijk kan er efficiëntie ontstaan dat op termijn kostenbesparing oplevert.

Tijd is geld

Naast het feit dat er door de online omgeving kostenbesparing ontstaat, vindt er een tijdsbesparing plaats. Bedrijfsprocessen worden geautomatiseerd, realtime relevante data wordt ontsloten vanuit uw ERP-systeem en de interacties met de klant worden gedigitaliseerd. Doordat de data gedeeld wordt met andere systemen, kunnen de verschillende bedrijfsprocessen eenvoudig met elkaar communiceren. uit Gevolg hiervan is dat er tijdsbesparing ontstaat, er is gerichter klantcontact en er ontstaan mogelijkheden voor cross- of up-sell.

Tal van voordelen

Kortom, met het aanbieden van een totale online omgeving waar klanten gemakkelijk zowel bestellingen als informatie in kunnen zien en zaken zelf kunnen regelen, vergroot u de klanttevredenheid, draagt u bij aan klantbinding en creëert u businesskansen.

 

Wilt u weten hoe u een online klantomgeving in kan zetten binnen uw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij bekijken samen met u de mogelijkheden.

Download direct gratis onze E-Commerce whitepaper voor maakbedrijven

[Download direct gratis onze E-Commerce whitepaper voor maakbedrijven]

Download