[Referentiecase Garfield Aluminium]

Referentiecase

Garfield Aluminium

Garfield Aluminium
[Garfield Aluminium]

Garfield Aluminium is dankzij webshop met ERP-koppeling altijd open.

[Referentiecase Garfield Aluminium]

Garfield is een groothandel met bijna 50 jaar ervaring en is een echte specialist op het gebied van aluminium profielen en platen op maat. Het bedrijf maakt deel uit van een internationaal distributienetwerk en helpt bedrijven graag bij het efficiënter inrichten van het productieproces. Of het nu gaat om een klein of groot project, Garfield Aluminium heeft altijd een passende totaaloplossing voor iedereen binnen Europa. Ze leveren onder andere aluminium voor opslagtanks, transportmiddelen, afdekluiken, machinebouw, gevelbeplating en isolatieoplossingen.

Webshop B2B Garfield Aluminium

Uitdaging

Garfield Garfield levert hun aluminium producten en halffabricaten vanuit twee locaties in Nederland, Cuijk en Schiedam. Leon van IJzerloo is directeur van de vestiging in Schiedam en werkt daar met 26 medewerkers. “Onze klanten zijn voornamelijk kleinere constructiebedrijven”, legt hij uit. “De eigenaar daarvan is ook ‘s avonds nog wel eens aan het werk. Even de administratie bijwerken, of een offerte de deur uit doen. Ook in onze branche is de 24-uurseconomie in opkomst en inkopers van de toekomst zitten veel online. Die stap wil ik niet missen.” De keuze voor een webshop kon dus niet lang uitblijven.

Oplossing

Het was nog best een uitdaging om iemand te vinden die die gewenste webshop kon bouwen, realiseerde Van IJzerloo zich in het voortraject. “Met Solvisoft hadden we al eens eerder kennis gemaakt en dat kwam nu goed van pas. In tegenstelling tot veel andere webshopontwikkelaars zijn ze goed thuis in B2B. Wat ons ook aansprak: het is een relatief kleine organisatie, met korte lijnen waardoor ze snel kunnen schakelen. En een goede prijs-kwaliteitverhouding: dat is natuurlijk ook belangrijk.”

Tijdens het gehele proces van het bouwen van de webshop was begeleiding voor Garfield erg waardevol. “Bij Solvisoft zitten jonge, enthousiaste IT’ers die graag meedenken”, merkte Van IJzerloo. “Ze konden al onze vragen beantwoorden.”

We hebben niet veel ‘nee’ gehoord

Hoewel: over de inhoud van de webshop moest Garfield natuurlijk zelf beslissen. “Je loopt zeker tegen dingen aan, het was allemaal nieuw voor ons. Van sommige producten hanteren we bijvoorbeeld verschillende prijzen. Per stuk, maar ook per kilo of per vierkante meter. Hoe deel je het zo in dat de klant alles makkelijk kan vinden? Al met al een hele puzzel.” Tot zijn opluchting hoefde Van IJzerloo met technische beperkingen in elk geval nauwelijks rekening te houden. Want, zegt hij: “Het grote voordeel van werken met Solvisoft en hun e-commerce platform E-OPS: alles kan. We hebben niet veel ‘nee’ gehoord! Ze konden het precies zo realiseren als wij het wilden.”

 

Door de koppeling met het ERP-systeem biedt de webshop altijd up-to-date informatie.

Resultaat

Garfield is nu voorzien van een webshop die volledig is ingericht volgens hun wensen en de behoefte van de klant. Deze behoefte hebben zij goed ingeschat, want een paar maanden nadat de shop live ging, had de vestiging in Schiedam al 500 geregistreerde gebruikers. Niet alleen om producten te bestellen maar ook om prijzen op te vragen, of in hun account bestellingen en facturen te bekijken. Door de koppeling met Garfields ERP-systeem biedt de webshop altijd up-to-date informatie. Van IJzerloo: “De klant kan zien of producten op voorraad zijn en welke maten we in huis hebben. En ook niet onbelangrijk: nieuwe klanten kunnen zien of ons aanbod bij ze past.”

Niet alleen de informatieverstrekking richting de klant is een enorm voordeel, dit is ook de calculatiemodule aldus Van IJzerloo. “De gebruiker selecteert de producten die hij nodig heeft en vervolgens berekent het systeem op basis van de gekozen hoeveelheden de totaalprijs. Daarmee kan de klant een offerte maken, 24 uur per dag, gewoon op zijn laptop of telefoon, en altijd op basis van de laatste prijzen.” Vooral die laatste is een belangrijk aspect, zo beaamt ook Van IJzerloo. “De prijzen van aluminium kunnen in een jaar 20 tot 30 procent fluctueren, dus daar moet je heel scherp op zijn.”

Toekomst

24 uur per dag toegang tot de laatste prijzen, producten en klantgegevens. Dat is belangrijk voor de klanten van Garfield, die ook na zessen kostencalculaties willen kunnen maken of hun administratie bijwerken. Dit is dan ook het streven dat zij de aankomende tijd vast willen houden met hun webshop.

Download direct gratis onze E-commerce whitepaper voor de groothandels

[Download direct gratis onze E-commerce whitepaper voor de groothandels ]

Download